måndag 7 februari 2011

Ibland rasar tankar av tak

I fredags när jag kom hem efter jobbet
fick jag mig en lustiger överraskning.
Altantaket hade en annorlunda lutning.
In mot huset. Så skall det inte vara.
Alls. Nu lutar det förfärligt mycket åt fel håll.
Snön från taket hade halkat ner och fått fästet i huset
att släppa. Tur att fönstret och altandörren höll.
Det gjorde inte de saker som stod på altanen.
Tur att katterna inte var där.
Otur att räcket vek sig osnyggt.
Det är mycket tung snö och is där nu.
Elände. Fast det finns de som har det värre.
De får gärna komma hit och skotta bort snön
och räta upp altantaket.

Fast jag fick annat att tänka på än det jag tänkt på
den senaste tiden. Det var bra.
Nu tänker jag inte tänka på det på det viset längre.
Det var bara korkat tänkt.



...

Inga kommentarer: